"Welke een klein deel van de eindeloze en onmetelijke tijd is een ieder van ons toegemeten.
Het wordt zo snel door de eeuwigheid opgeslokt!"

Marcus Aurelius Romeins keizer (121-180)

Aan de hand...

van enkele recente voorbeelden wil ik u uitleggen, wat er zoal komt kijken bij de restauratie en/of reparatie van antieke uurwerken. Van belang is te weten wat in voorafgaande jaren aan een uurwerk is gedaan. Veelal wordt dit ergens in de klok vermeld. Maar dit is zeker niet altijd even deskundig uitgevoerd.

Deze klok, de Rolls Royce onder de klokken, komt uit het Zwarte Woud en is gefabriceerd door Lenzkirch in hun beginperiode 1851. Dit is te herleiden door het serie-nummer in de klok. Lenzkirch ontwikkelde een productieproces, inclusief een marketing- en

transportplan om hun klokken wereldwijd af te zetten. Ze kende een grote bloeiperiode 1849-1933, daarna werden ze overgenomen door Junghans. Essentiële onderdelen van het slagwerk waren met ty-raps vastgezet en in een bundeltje samen gebonden aan een pijler. De uitdaging was om het slagwerk weer te reconstrueren. Eerst had ik uitgezocht wat waar in paste. Gaandeweg werd duidelijk dat alles nog wel compleet was maar juist moest worden afgesteld om te functioneren. Het kostte vele uren om de juiste inval te creëren, maar het wonder geschiedde en bij het uitlichten van het half uur
kwam er een slag. Alleen het hele uur werd ook één slag. Dat was niet de bedoeling want de slak en de zaag waren aanwezig. Na veel uitproberen kwam ik er achter waarom dat niet wilde lukken. De vleugel die de lichter op het hele en halve uur uitlicht was zover uitgesleten dat hij niet meer uitlichten kon. Daarom was het slagwerk verwijderd en niet gerepareerd. Twee nieuwe messing vleugels vijlen en vastklinken op het rondsel. Dit zorgde ervoor dat de slagwerklichter wel weer op tijd de uitlichting deed en het slagwerk op tijd de tijdsaanduiding telde.

 

>> Volgende